Zasady sporządzania rocznej sprawozdawczości budżetowej za rok 2018 - obroty i salda jako dane księgowe w sprawozdaniach "RB"
- nowy plan kont i zasady systemowe w zakresie finansów publicznych
- zasady prezentacji danych księgowych w świetle rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018
- ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań
Termin: 13.12.2018 r. / Miejsce: Warszawa
- praktyki stosowania zasad rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,
- sprawozdań z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
- sprawozdań z wykonania budżetu państwa i budżetu środków europejskich oraz planu finansowego państwowego funduszu celowego za okresy sprawozdawcze 2018 roku.
Na szkoleniu przedstawione zostaną schematy księgowań najważniejszych operacji gospodarczych występujących w jednostkach budżetowych, w tym operacji związanych z podatkiem VAT oraz operacji zgłoszonych przez uczestników szkolenia wraz z odpowiednim ujęciem obrotów lub sald z poszczególnych kont księgowych w systemie sprawozdawczości budżetowej.
- Nowy plan kont i zasady systemowe w zakresie finansów publicznych, a obowiązki
i odpowiedzialność kierownika jednostki nadrzędnej, kierownika SCUW, kierownika jednostki podległej i nadzorowanej oraz głównego księgowego za rachunkowość i sprawozdawczość budżetową
- podpisy osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość budżetową.
- Identyfikacja podmiotu rachunkowości i podmiotu sprawozdawczości w systemie NIP
i REGON
- problem posługiwania się dwoma numerami NIP w jednej księdze głównej
w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych a obowiązujący od 1 lipca 2017 mechanizm podzielonej płatności i nowe wymogi dot. JPK KR.
- Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej w roku 2018
- zamieszanie związane z podatkiem VAT z którego wynika iż dochody i należności budżetowe mają być ujmowane w kwotach netto, a wydatki budżetowe w kwotach brutto.
- Zasady prezentacji danych księgowych w świetle nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju
i Finansów z 9 stycznia 2018 w sprawie sprawozdawczości budżetowej za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2018 roku. - Instrukcje a praktyka – właściwe zastosowanie wartości nominalnej, wartości netto, kwoty wymaganej i wymagającej zapłaty, ceny nabycia i kosztu wytworzenia w sprawozdaniach typu „Rb”.
- Sprawozdania o dochodach: Rb-27, Rb-27s, a księgowanie dochodów budżetowych, księgowanie należności budżetowych, rodzaje dochodów i należności budżetowych oraz zasady sporządzania sprawozdania o dochodach budżetowych
- definicja pojęcia przypisy i odpisy należności,
- zasady dotyczące dochodów wykonanych,
- dochody wykonane a dochody otrzymane a środki w drodze,
- pojęcie zaległości netto a saldo należności i metoda liczenia salda,
- należności a należności długoterminowe i ich definicja,
- odmienność zasad wykazywania zadań własnych od zadań zleconych,
- odpisy aktualizujące należności a ulgi i umorzenia należności
i błędne ich traktowanie jako odpisów od przypisów, - należności a prawidłowe zastosowanie art. 60 ustawy o finansach publicznych (rachunki, faktury czy decyzje administracyjne),
- należności i dochody a VAT.
- Sprawozdanie Rb-27zz, a księgowanie zadań zleconych oraz zasady sporządzania sprawozdania z realizacji zadań zleconych, w tym dotacji na zadania zlecone
- nowe zasady posługiwania się klasyfikacją budżetową przy zadaniach zleconych
a błędne stosowanie odmiennej klasyfikacji w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie i odmiennej w organie, - definicja pojęcia przypisy i odpisy należności w zakresie zadań zleconych a odpisy aktualizujące należności,
- odmienność definicji dochody wykonane i zaległości od definicji obowiązującej
w sprawozdaniu o dochodach, - dochody potrącone a dochody przekazane,
- saldo końcowe należności dot. zadań zleconych,
- zgodność danych ze sprawozdaniem RB-27S,
- szczególny przypadek dot. funduszu alimentacyjnego i problem gminy wierzyciela,
- problem 50-ciny w geodezji,
- problem jednostek nadal księgujących należności jako zobowiązania w zakresie zadań zleconych w części należnej BP.
- Sprawozdania o wydatkach: Rb-28, Rb-28UE, Rb-28UE WPR, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28s, a księgowanie wydatków budżetowych, księgowanie zobowiązań
i ustalanie ich stanu, księgowanie zaangażowania oraz zasady sporządzania sprawozdania
o wydatkach budżetowych – plan i wydatki budżetowe, zaangażowanie a zobowiązania ogółem, zobowiązania wymagalne, zobowiązania związane z rezerwami i rozliczeniami międzyokresowymi kosztów, wydatki niewygasające, zobowiązania i wydatki a VAT. - Sprawozdanie Rb-30S, Rb-34S, Rb-33, Rb-40 a księgowanie działalności samorządowych zakładów budżetowych, rachunków dochodów własnych oświaty oraz państwowych funduszy celowych oraz zasady sporządzania sprawozdania budżetowego w zakresie planu i wykonania
w ujęciu kasowym i memoriałowym, przychody i koszty a VAT. - Zasady sporządzania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych obowiązujące w roku 2018: RB-N, RB-Z, RB-ZN
- omówienie wzoru i instrukcji sprawozdania RB-Z,
- omówienie instrukcji sprawozdania RB-N i wyjaśnienie zasad wykazywania lub nie sald na rachunkach bankowych podległych jednostek budżetowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek samorządowych dysponujących rachunkiem dochodów własnych oświaty,
- specyfiki powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w zakresie funduszu pracy,
- specyfiki samorządowych zakładów budżetowych oraz specyfiki kasowo zrealizowanych dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa i należności budżetowych w części należnej budżetowi państwa.
- Ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań, zasady przekazywania sprawozdań oraz analiza zgodności danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań typu „Rb”
a księgowością i związane z nimi naruszenia dyscypliny finansów publicznych. - Odpowiedzi na pytania.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa
-jednej osoby 490 zł netto +23% VAT
-dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin:
Zajęcia odbywają się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00. O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Aleksandra Szmater
tel. (22) 46-49-718, fax (22) 46-49-752 e-mail: aleksandra.szmater@irip.pl
Dane do przelewu: Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na potwierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Pastwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.